Hemkunskapen brister i att rusta elever för föräldraskap och hushållsarbete

Att tvätta, städa och ta hand om barn ingår i dag sällan i grundskolans hem- och konsumentkunskap. En analys av Jämställdhetsmyndigheten visar att undervisningen inte tillräckligt rustar befolkningen för obetalt hem- och omsorgsarbete.

En tjej diskar för hand vid en stor diskbänk.

– För att nå regeringens jämställdhetsmål om en jämn fördelning av uppgifterna i hemmet behöver undervisningen stärkas så att den rustar alla elever, särskilt pojkar, för hushållsarbete, föräldraskap och omsorg om nära och kära, säger Peter Vikström, analyschef.

Jämställdhetsmyndigheten har analyserat resultaten av de åtgärder som finns för att nå Sveriges jämställdhetspolitiska mål. Jämställdhet är en central fråga i dagens läroplan för hem- och konsumentkunskap, men ämnet har fått ett mer komplext innehåll genom åren och det har gjort att skolorna har prioriterat bort delar av kursplanens innehåll.

– Skolinspektionen har visat att ett jämställdhetsperspektiv när det gäller att fördela arbetet i hemmet ofta saknas i undervisningen. Skolorna pekar sällan på vilka traditionella könsmönster som finns, säger Peter Vikström.

I dag fokuserar undervisningen i huvudsak på matlagning, privatekonomi, konsumtion och hållbarhet.

– Utan praktisk träning på till exempel omsorg om barn och hemarbete utöver matlagning finns det en risk för att skolan i dag inte förmedlar tillräckliga kunskaper om det obetalda hem- och omsorgsarbetet. På samma sätt som regeringen arbetar för att få fler flickor att intressera sig för teknik och matematik genom den nya STEM-strategin behövs det åtgärder som stödjer pojkar i färdigheter att vara förälder. Det skulle öka jämställdheten och stärka mäns möjligheter att vara pappor, säger Peter Vikström.

 

Fakta: Hem- och konsumentkunskap genom åren

1962                

Den nioåriga obligatoriska grundskolan införs. Hemkunskap och barnvård (som senare bytte namn till barnkunskap) var två obligatoriska ämnen.

1980                

Undervisningen i de två ämnena ökar och omfattar totalt drygt 200 timmar.

1994                

Barnkunskap tas bort som ett eget ämne och antalet undervisningstimmar i hemkunskap minskar till 118 timmar.  

2011                

Hemkunskap byter namn till hem- och konsumentkunskap.

2024                

Undervisningstiden i hem- och konsumentkunskap ökar med tolv timmar, som en följd av att elevernas val tas bort.

 

Läs mer

Jämställdhetsmyndigheten analyserar varje år resultat av åtgärder för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen.

Resultatrapporten 2025: Jämställdhet som strategi för att hantera och förebygga vår tids samhällsutmaningar

 

Obetalt hemarbete

Utbildning

Publiceringsdatum: 15 maj 2025

Senast uppdaterad: 15 maj 2025