Utvecklad och stärkt bidragshantering
Vi har förändrat våra arbetssätt för handläggningen och uppföljningen av statsbidrag. Vi har utökat antalet medarbetare som arbetar med statsbidrag, både inom sakfrågeverksamheten och myndighetsutövandet. Kompetensförstärkningar har skett inom ekonomi och revision.
En tjänst har inrättats på avdelningen för stöd och samordning så att vi kan coacha, stötta, ge metodstöd och information även inom statsbidragsområdet. Ytterligare en tjänst har tillsatts på avdelningen för analys och uppföljning för att analysera och följa upp statsbidragens resultat och effekter.
Bidragsmottagarna får goda förutsättningar att leva upp till bidragsvillkoren och att vår verksamhet och analyser får genomslag i statsbidragshanteringen. Resultat, lärdomar och utmaningar från statsbidragshanteringen omhändertas inom vår övriga verksamhet.
Vi arbetar mer riskbaserat inför beslut med bland annat egna sökningar i nära anslutning till beslutstillfället. Generella villkor tydliggör vad vi förväntar oss av de sökande aktörerna. Vi har även skapat checklistor avseende risk som skapar en individuell riskbild som vi följer upp under bidragsperioden.
För att minska risken för felaktiga utbetalningar tillämpar vi numera Ekonomistyrningsverkets föreskrifter:
- Bidraget betalas ut i nära anslutning till att bidraget ska användas av mottagaren.
- Utbetalningar anpassas vid eventuella förseningar eller avvikelser.
- Vi gör fyra utbetalningar per år i de tvååriga bidragen.
- Vi gör utökade kontroller inför årets sista utbetalning.
Publiceringsdatum: 27 mars 2025
Senast uppdaterad: 31 mars 2025