Utredare inom analys och uppföljning, utredningsenhet 2

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.

Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsområdet. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter.

Avdelningen för analys och uppföljning har ett särskilt ansvar för myndighetens uppdrag att följa upp och analysera jämställdhetspolitiken, nationellt och internationellt. Det handlar både om löpande och fördjupade uppföljningar och analyser. Vid avdelningen finns myndighetens statistikverksamhet. Avdelningen består i dagsläget av cirka 20 personer med olika typer av kompetenser och bakgrund inom analys och uppföljning. 

Nu söker vi en utredare inom analys och uppföljning för ett vikariat. Du har goda kunskaper inom utredningsarbete och vana av att skriva rapporter av utredningskaraktär. Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i kvantitativa metoder och policyanalys eller motsvarande.

Arbetsuppgifter

Som utredare på avdelningen för analys och uppföljning kommer du få arbeta med att,

  • analysera och följa upp jämställdhetspolitiken, jämställdhetspolitiska åtgärder och styrningen för att nå de jämställdhetspolitiska delmålen.

  • sammanställa och analysera indikatorer och annan relevant statistik som kan bidra till ökad kunskap om samhällsutvecklingen.

  • förklara och kommunicera resultat, komplicerade samband och jämställdhetspolitiska utmaningar både muntligt och skriftligt. 

Arbetet ställer stora krav på analytisk och kommunikativ förmåga, och kunskaper om olika metoder för insamling och analys av data, såväl kvalitativa som kvantitativa. Tjänsten kräver en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och i samarbete med andra. För att lyckas med arbetsuppgifterna krävs också en pedagogisk förmåga, samt vilja och förmåga att sätta sig in i nya områden.  

Konkret innebär arbetet att ta fram, sammanställa och bearbeta olika typer av underlag, skriva rapporter och representera myndigheten i olika sammanhang, både nationellt och internationellt. Arbetet kommer att genomföras i samarbete med andra på myndigheten, och i samverkan med andra aktörer på området, främst andra statliga myndigheter. 

Kvalifikationer

  • Akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.

  • Flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete.

  • Erfarenhet av att bearbeta, analysera och presentera statistik med kvantitativa metoder.

  • Bred metodkunskap.
  • Mycket goda kunskaper i kvantitativa metoder som rör uppföljning och analys.

  • Kunskap om styrningsfrågor, organisation- och ledning, policyanalys eller motsvarande.
  • Mycket goda kunskaper i att kommunicera muntligt och skriftligt på både svenska och engelska (inklusive klarspråk), med olika målgrupper.

Vi ser det som meriterande om du har

  • God kännedom om den svenska jämställdhetspolitiken.

  • Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd verksamhet.

  • Projektledarerfarenhet eller likvärdig arbetsledande funktion.

  • Dokumenterad kunskap och erfarenhet av utrednings- och analysarbete kopplat till de jämställdhetspolitiska delmålen, gärna jämställd utbildning.

  • Erfarenhet av att arbeta med att sammanställa kunskaps- eller forskningsöversikter.

  • Erfarenhet av att i samhällsanalys arbetat med tvärande perspektiv.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet

För tjänsten behöver du ha en god pedagogisk förmåga och en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det är av mycket stor vikt att du kan strukturera, prioritera och planera ditt arbete väl och att du har förmåga att skapa goda relationer både internt och externt. Vidare ser vi att du som söker är resultatinriktad och har god förmåga att snabbt sätta dig in i nya problemområden, att kunna möta deadlines och leverera resultat av god kvalitet.

Anställningsinformation

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning (vikariat) på heltid till och med den 31 oktober 2026, med placering på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Tillträde den 1 september 2025 eller enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma.

Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Myndigheten erbjuder flera förmåner som fokuserar på hälsa och ett hållbart arbetsliv för alla åldrar, till exempel friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.

Praktisk information

Välkommen med din ansökan senast 10 augusti 2025.

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Line Säll, Enhetschef, 031-392 90 18. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta HR, HR@jamstalldhetsmyndigheten.se

Kontaktuppgifter till fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Beatrice Löfström 031-392 91 04.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.

Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.

En praktikplats för din kunskap

En man och en kvinna som samtalar ståendes. Framför dem sitter ett stort antal människor.

Är du student på högskola eller universitet? Vill du lära dig hur en myndighet fungerar? Sök praktikplats hos oss.

Praktikplats
En man och en kvinna som samtalar ståendes. Framför dem sitter ett stort antal människor.