Utredare med inriktning statistik & uppföljning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter.
Från och med den 1 januari 2026 tar Jämställdhetsmyndigheten över det nationella ansvaret för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck (NCH), som i dag ligger hos Länsstyrelsen Östergötland. Just nu pågår ett arbete med att bygga upp en ny verksamhet inom myndigheten, där vi skapar en långsiktig och hållbar struktur och organisation för området.
Vi söker nu en eller flera utredare med inriktning statistik och uppföljning.
Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga medel erhålles.
Arbetsuppgifter
Som utredare med inriktning statistik och uppföljning kommer du ta fram, sammanställa och bearbeta olika typer av statistiska underlag inom ansvarsområdet samt delta i rapportskrivande. Arbetet är både strategiskt och operativt som kommer genomföras både självständigt, i samarbete med andra på myndigheten och i samverkan med andra aktörer på området.
I samband med att Jämställdhetsmyndigheten tar över det nationella ansvaret för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck kommer du att vara en del av en uppbyggnads- och utvecklingsfas där strukturer, arbetssätt och samarbeten fortfarande formas. Det här ställer krav på att du är flexibel, lösningsorienterad och trivs med att arbeta i en miljö där inte alla förutsättningar är färdigställda från start.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
-
Omvärldsbevaka forskning, rapporter och statistik.
-
Utveckla och förvalta indikatorer, metoder och modeller för uppföljning.
-
Samla in, kartlägga och analysera statistik från andra externa aktörer, samt genomföra omfattningskartläggningar.
-
Sammanställa och skriva rapporter, analyser, remissvar och andra kunskapsprodukter.
-
Förklara och kommunicera resultat, komplicerade samband och jämställdhetspolitiska utmaningar både muntligt och skriftligt.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten behöver du uppfylla följande krav;
-
Akademisk examen inom statistik eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
-
Dokumenterad erfarenhet av statistikarbete, indikatorarbete och/eller uppföljning.
-
Flerårig erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete.
-
Erfarenhet av att självständigt samla in och sammanställa statistik från olika källor, och utifrån den analysera samhällsutvecklingen.
-
Erfarenhet av att bearbeta, analysera och presentera statistik.
-
Erfarenhet av att samverka med externa aktörer inom exempelvis myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhället.
-
Erfarenhet av att skriva rapporter, analyser eller remisser.
-
Goda kunskaper i databearbetning och analys i relevanta verktyg för statistik, till exempel R, Python, Stata eller SPSS, samt mycket god förmåga i Excel.
-
God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har
-
Erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor, gärna inom verksamhet med uppdrag kopplat till våld, förtryck eller skydd av utsatta grupper.
-
Goda kunskaper om enkätkonstruktion och enkätverktyg som exempelvis Webropol eller esMaker
-
Kunskap om mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer eller hedersrelaterat våld och förtryck.
-
God kunskap om svensk jämställdhetspolitik.
-
Språkkunskaper i annat språk än engelska.
Meriterande innebär att det är en fördel om du uppfyller följande krav, men de är inte obligatoriska, för att kunna vara aktuell för tjänsten.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet
För tjänsten behöver du ha en mycket god pedagogisk förmåga och en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det är av mycket stor vikt att du kan strukturera, prioritera och planera ditt arbete väl och att du har förmåga att skapa goda relationer både internt och externt. Vidare ser vi att du som söker är resultatinriktad och har god förmåga att snabbt sätta dig in i nya problemområden, att kunna möta deadlines och leverera resultat av god kvalitet.
Anställningsinformation
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Resor i tjänsterna kan förekomma.
Arbetsprov kan förekomma i denna rekryteringsprocess.
Myndigheten erbjuder flera förmåner som fokuserar på hälsa och ett hållbart arbetsliv för alla åldrar, till exempel möjligheten att arbeta upp till 60 procent på distans, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Praktisk information
Välkommen med din ansökan senast den 10 oktober 2025.
Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du nedan.
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Peter Vikström, avdelningschef, 031-392 91 77. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta HR, HR@jamstalldhetsmyndigheten.se
Kontaktuppgifter till fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Beatrice Löfström 031-392 91 04.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
En praktikplats för din kunskap

Är du student på högskola eller universitet? Vill du lära dig hur en myndighet fungerar? Sök praktikplats hos oss.
Praktikplats