Senior rådgivare med inriktning arbetsrätt
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter.
Jämställdhetsmyndigheten kommer under 2026 genomföra en myndighetsövergripande omorganisation som bland annat innebär bildandet av en ledningsstab. Ledningsstaben ska ansvara för myndighetsgemensamma utvecklingsfrågor, implementeringar av dess resultat, verka för en tydligare styrning och förbättrat stöd till myndigheten avseende myndighetsövergripande frågor.
Vi söker nu en senior rådgivare med inriktning arbetsrätt till ledningsstaben.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ha en rådgivande roll gentemot generaldirektören och ställföreträdande generaldirektören i myndighetsövergripande frågor. Du kommer ha en aktiv roll i genomförandet av den omorganisation som sker under 2026 och vara ett expertstöd främst avseende arbetsrättsliga frågor. I arbetet ingår också att arbeta med andra HR-relaterade arbetsuppgifter och processer samt samverkansfrågor och förhandlingar med arbetstagarorganisationerna.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten behöver du uppfylla följande krav:
-
Universitets- eller högskoleutbildning inom juridik med arbetsrättslig inriktning, personalvetenskap/HR eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
-
Flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
-
Djup kunskap i arbetsrätt och kollektivavtal.
-
Erfarenhet av att stödja ledning, chefer och HR i komplexa arbetsrättsliga ärenden.
-
Flerårig erfarenhet av att stödja och driva strategiska arbetsgivarfrågor.
-
Flerårig erfarenhet av förhandlingsarbete och att företräda arbetsgivaren i förhållande till fackliga organisationer.
-
Stor vana att arbeta med konsultativt stöd och rådgivning i en kunskapsintensiv organisation.
-
Grundläggande kunskaper om den svenska jämställhetspolitiken.
Vi ser det som meriterande om du har
-
Arbetslivserfarenhet från annan statlig myndighet.
-
Kunskap om statliga kollektivavtal.
Meriterande innebär att det är en fördel om du uppfyller följande krav, men de är inte obligatoriska, för att kunna vara aktuell för tjänsten.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet
Som person har du ett förhållningssätt som bidrar till tillit och förtroende i hela organisationen.
Du drivs av att bidra till en kultur som skapar effektivitet och resultat och har mycket god samarbetsförmåga. Din omgivning uppfattar dig som kommunikativ med förståelse för individers olika åsikter och uppfattningar.
Du har en god pedagogisk förmåga och kan förklara och förmedla arbetsrättsliga frågor samt komplexa beslut i organisationen på ett tydligt sätt.
För att lyckas i uppdraget behöver du ha god förståelse för statens roll som arbetsgivare samt förmåga att stå bakom och bidra till genomförandet av arbetsgivarens beslut.
Anställningsinformation
Tjänsten är en särskild visstidsanställning på heltid, till och med den 19 juni 2026. Tillträde den 5 januari 2026. Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Resor i tjänsterna kan förekomma.
Myndigheten erbjuder flera förmåner som fokuserar på hälsa och ett hållbart arbetsliv för alla åldrar, till exempel möjligheten att arbeta upp till 60 procent på distans, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Praktisk information
Välkommen med din ansökan senast den 23 november 2025!
Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du nedan.
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Lena Leed, ställföreträdande generaldirektör, 031-392 90 02. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 031-392 91 60.
Kontaktuppgifter till fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Beatrice Löfström 031-392 91 04.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
En praktikplats för din kunskap
Är du student på högskola eller universitet? Vill du lära dig hur en myndighet fungerar? Sök praktikplats hos oss.
Praktikplats