Utredare inom stadsbidrag
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter.
Inom avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar vi för alla processer av förvaltningsrättslig och verksamhetsnära karaktär på myndigheten. Det innefattar bland annat ekonomi, verksamhetsuppföljning, HR, juridik, upphandling, registratur, IT, statsbidrag och övriga administrativa processer. Avdelningen är indelad i fyra enheter: Ekonomienheten, Juridikenheten, HR-enheten och enheten för Statsbidrag.
Jämställdhetsmyndigheten kommer under 2026 genomföra en myndighetsövergripande omorganisation. Det innebär att du kommer att vara en del av en uppbyggnads- och utvecklingsfas där strukturer, arbetssätt och samarbeten fortfarande formas. Rollen kräver därför att du är flexibel, lösningsorienterad och trivs med att arbeta i en miljö där inte alla förutsättningar är färdigställda från start.
Nu söker vi en Utredare inom stadsbidrag.
Arbetsuppgifter
Som utredare på enheten för Statsbidrag bidrar du till att statliga medel används effektivt, rättssäkert och i enlighet med gällande regelverk. Rollen innebär att du både handlägger statsbidrag, leder processer kring utlysning och arbetar med uppföljning och kontroll i bidragsgivningen för att motverka välfärdsbrottlighet. Du samverkar med kollegor, beslutsfattare och externa aktörer för att säkerställa kvalitet i bidragshanteringen.
Dina huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter kommer vara att
- handlägga statsbidrag enligt gällande förordningar och riktlinjer
- planera och leda processer för utlysning av statsbidrag
- kvalitetssäkra tillämpningen av förordningar som styr statsbidrag i styrande dokument, system och processer
- bistå beslutsfattaren i myndighetsutövning och ställningstaganden
- utreda ärenden, genomföra kontroller och analyser, riskbaserade verksamhetsbesök och särskilda granskningar
- delta i övriga arbetsuppgifter som förekommer på enheten
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten behöver du uppfylla följande krav;
- Akademisk examen inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
- Erfarenhet av att handlägga och utreda ärenden hos statlig myndighet.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
- Förmåga att på ett pedagogiskt sätt leda processer och presentera information.
- Goda kunskaper i Excel och vana av att arbeta med administrativa system.
Vi ser det som meriterande om du har
- Erfarenhet av kontroll- eller granskningsarbete på statlig myndighet eller revisionsbyrå.
- Erfarenhet av att arbeta med eller inom en civilsamhällesorganisation.
- Erfarenhet av att leda förordningsstyrda processer.
- Erfarenhet av att arbeta med handläggning av stadsbidrag.
- God kännedom om den svenska jämställdhetspolitiken.
Meriterande innebär att det är en fördel om du uppfyller följande krav, men de är inte obligatoriska, för att kunna vara aktuell för tjänsten.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som trivs med att arbeta strukturerat och har ett öga för detaljer, men kan lyfta blicken för att analysera och bedöma helheten. Du har en god förmåga att samarbeta med andra, kommunicerar tydligt och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du utvecklar förtroendefulla relationer och effektiva arbetssätt som skapar värde för verksamheten utifrån myndighetens olika uppdrag.
Anställningsinformation
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma.
Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Myndigheten erbjuder flera förmåner som fokuserar på hälsa och ett hållbart arbetsliv för alla åldrar, till exempel möjligheten att arbeta på distans, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Praktisk information
Välkommen med din ansökan senast den 11 december 2025.
Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du nedan.
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Anne-Marie Elfström, enhetschef, 031-392 90 04. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Emma Nilsson, HR-generalist, 0729-647490.
Kontaktuppgifter till fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Beatrice Löfström 031-392 91 04.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
En praktikplats för din kunskap
Är du student på högskola eller universitet? Vill du lära dig hur en myndighet fungerar? Sök praktikplats hos oss.
Praktikplats