Färre kvinnor än män i nyheterna

Kvinnor är underrepresenterade i det svenska nyhetsflödet. Global Media Monitoring Project 2025 visar att 37 procent av personerna som syns och hörs i svensk nyhetsrapporteringen är kvinnor. Resultaten visar samtidigt att förändring är möjlig. Flera redaktioner i Sverige har genom aktivt arbete nått jämställd representation.



– Medierna spelar en avgörande roll för formandet av våra åsikter och hur vi ser på världen och på varandra. En jämställd representation går hand i hand med målsättningen för det jämställdhetspolitiska delmålet om en jämn fördelning av makt och inflytande, säger Josefine Jacobsson, utredare vid Jämställdhetsmyndigheten.

Sverige bättre än genomsnittet

Det globala genomsnittet visar på 26 procent kvinnor i nyheterna, så i internationell jämförelse ligger Sverige bra till med 37% kvinnor i nyheterna. Samtidigt visar den svenska undersökningen att experter och talespersoner i majoritet utgörs av män. Knappt en tredjedel av de intervjuade politikerna i svenska nyheter är kvinnor, trots att andelen förtroendevalda kvinnor i Sverige ligger på 43 procent i kommuner och regioner, och 46 procent i riksdagen.

– Att ge plats åt fler röster handlar om att utvidga yttrandefriheten. Först när kvinnors röster ges lika stort utrymme som mäns kan medierna hävda att de speglar verkligheten, säger Agneta Söderberg Jacobson, nationell koordinator för Global Media Monitoring Project vid Medieinstitutet Fojo.

Utvecklingen står still

Flera svenska redaktioner har infört rutiner och mätverktyg för att nå könsbalans. Trots enstaka framgångar om jämställd representation visar helhetsbilden att utvecklingen står still. När studien genomfördes för fem år sedan låg andelen kvinnor i det svenska nyhetsflödet på 38 procent.

– Nyheter som speglar fler perspektiv ger inte bara en mer rättvis journalistik, de skapar också bättre journalistik. Genom att inkludera fler röster breddas berättelserna, fler samhällsproblem belyses och trovärdigheten ökar. Och rent kommersiellt berör det fler människor, säger Maria Edström, docent i journalistik, Göteborgs universitet.

Global Media Monitoring Project (GMMP)

GMMP är en undersökning om jämställd representation i media som genomförs under en specifik dag var femte år. Första gången studien genomfördes var 1995 och Sverige deltar för sjätte gången. 2025 deltog 94 länder i GMMP.

Den svenska rapporten Räkna med kvinnor 2025 är sammanställd av Fojo, Göteborgs universitet och Jämställdhetsmyndigheten.

Makt och inflytande

Publiceringsdatum: 9 december 2025

Senast uppdaterad: 9 december 2025