Kvinnor missgynnas i det system som ska främja företagande
Kvinnor får ta del av mindre företagsstöd än män och har sämre tillgång till finansiering till sina företag. I en ny rapport ser Jämställdhetsmyndigheten att åtgärder från länder som Tyskland, Schweiz och USA kan inspirera Sverige till mer jämställda villkor för företagare.

– Trots att politikerna länge velat främja kvinnors företagande startar fortfarande färre kvinnor än män företag i Sverige. Vi ser att fördomar om hur kvinnor och män fungerar som företagare påverkar finansiärer och andra aktörer som ger stöd till företag, säger Sara Andersson, utredare på Jämställdhetsmyndigheten.
Tre av tio företag drivs av kvinnor i Sverige i dag, och kvinnor har betydligt lägre inkomster från näringsverksamhet jämfört med män. Enligt forskning och studier beror skillnaderna bland annat på att kvinnor och män inte har samma förutsättningar och villkor att driva företag. Hindren finns inte minst i samhällssystemen och samhällets normer. Samtidigt är regeringens mål att kvinnor ska ha samma möjligheter som män att starta och driva företag som kan växa och generera en inkomst.
– Det finns flera nackdelar för kvinnor i näringslivet, och det är särskilt tydligt i stödet till företagen. Både det offentliga stödet och det privata riskkapitalet går oftast till män som driver företag. Tidigare satsningar för att förbättra jämställdheten har oftast skjutit bredvid målet eftersom de inte siktat in sig på det företagsfrämjande systemet, säger Sara Andersson.
Mycket att vinna på att titta på andra länders åtgärder
Jämställdhetsmyndigheten har kartlagt åtgärder från andra länder för att främja kvinnors företagande. De nio åtgärderna som myndigheten har analyserat kommer från sex länder utanför Norden. Några av dem fokuserar på förändringar i hela samhället eller på organisatoriska villkor. Bland annat handlar det om finansieringslösningar, upphandlingsprogram och att certifiera oavlönat arbete i företag.
– Vi har mycket att vinna på att titta på hur andra länder har gjort. Sedan kan vi anpassa åtgärderna till vår situation i Sverige och rikta in oss på systemet för att främja företag. De myndigheter som arbetar med att stödja företagande måste bli bättre på att integrera ett jämställdhetsperspektiv, säger Sara Andersson.
Vägen framåt är att samla flera samhällssektorer
Myndigheten rekommenderar särskilt att titta vidare på hur Tyskland har arbetat med en handlingsplan där flera samhällssektorer är med i arbetet.
– Vi bedömer att vägen framåt är att ta fram en handlingsplan med tydliga mätbara mål och aktiviteter för att förändra de strukturer som hindrar kvinnor från att driva framgångsrika företag, säger Sara Andersson.
Hinder för kvinnliga företagare
1. Begränsande könsnormer
Entreprenörskap uppfattas ofta som något manligt. Följden kan bli att kvinnor ifrågasätter sig själva som företagare, både i allmänhet men särskilt inom branscher som betraktas som traditionellt manliga. Det kan finnas en entreprenörskultur som bygger på vad som traditionellt uppfattats som manliga ideal, som konkurrenskraft, risktagande och individualism. Strukturerna skapar förväntningar på att kvinnor ska anpassa sig till en manlig norm.
2. Svårare få finansiering
Investerare associerar många gånger kompetenta entreprenörer med manliga ideal vilket minskar sannolikheten för kvinnor att få finansiering. Kvinnors låneansökningar avslås oftare än mäns och kvinnor får i genomsnitt sämre lånevillkor, i form av högre räntor. Som en konsekvens blir kvinnor mer beroende av stöd från familj och andra närstående.
3. Könsuppdelad arbetsmarknad
Kvinnor är oftare än män verksamma i branscher och sektorer som uppfattas som mindre attraktiva för investerare, till exempel inom hälso- och sjukvård eller tjänstesektorn. Här anses utsikterna för tillväxt överlag vara sämre eftersom sektorerna är reglerade, konkurrerar med företag som inte är vinstdrivande och i stor utsträckning verkar lokalt.
Fakta: Åtgärder i andra länder
Nio exempel på hur länder utanför Norden arbetat med att främja kvinnors företagande. En del riktar sig till att förändra kvinnors val och beteenden, andra rör insatser på organisationsnivå eller samhällsnivå.
Center för kvinnor som startar nya företag
Land: Tyskland
Centret ligger i Berlin och består av ett 60-tal företag som drivs av kvinnor där centret bistår med barnomsorg, matsal och mötesytor samt 13 sociala bostäder. Kvinnorna får tillgång till information, rådgivning och coachning.
Cyperns kooperativa bank för kvinnor
Land: Cypern
Banken drevs fram till 2018. Ett medlemskap i banken gav tillgång till lån och finansiella tjänster som var anpassade för målgruppen, ofta med mer förmånliga villkor än traditionella banker.
Certifikat för medverkande make/maka
Land: Frankrike
Syftet är att synliggöra och erkänna kvinnor som arbetar oavlönat i sina makars företag, vilket är vanligt inom till exempel jordbruk och fiske.
WOSB-programmet för federala kontrakt
Land: USA
WOSB står för Women-owned Small Businesses. Det här är ett federalt upphandlingsprogram som syftar till att öka andelen kontrakt till småföretag som ägs av kvinnor. Programmet gör det möjligt att reservera vissa upphandlingar för företag som ägs av kvinnor inom branscher där kvinnor är underrepresenterade.
Nationellt samordningscenter för företagande kvinnor
Land: Tyskland
Samordningscentret finns i alla Tysklands delstater. Det erbjuder bland annat rådgivning från över 500 organisationer, myndigheter, företagare och branschråd, tillgång till fördjupad expertis från ungefär 1 300 experter samt möjligheter att knyta kontakter genom ungefär 350 olika nätverk.
Handlingsplan för att fler kvinnor ska bli entreprenörer i små och medelstora företag
Land: Tyskland
Handlingsplanen innehåller mål som att förbättra kvinnors tillgång till finansiering och riskkapital och öka transparensen i finansieringsprogram. Åtgärderna genomförs bland annat genom kampanjer, rådgivning, nätverksbyggande och främjande av kvinnliga förebilder.
Future.preneurship
Land: Schweiz
Syftet är att öka unga kvinnors tillgång till teknik- och innovationsbranschen genom utbildning, praktik och coachning. Utbildningen fokuserar dels på ämnen som jämställdhet och entreprenörskap, dels affärsutveckling i ämnen som hur man sätter upp mål, samarbetar och samverkar samt i riskhantering.
Shesnnovation
Land: Polen
Syftet med det här inkubationsprogrammet är att ge kvinnor verktyg att starta och driva företag i teknikintensiva och mansdominerade sektorer. Programmet innehåller utbildning i affärskompetens, individuellt mentorstöd och expertkonsultationer.
FemSpin
Land: Schweiz
Ett samarbetsprojekt mellan universitet och forskningsinstitut som syftar till att öka entreprenörskapet bland kvinnor i akademin. Det sker särskilt i form av att uppmuntra till så kallade spin-offs, till exempel företag som grundas för att kommersialisera forskning inom bioteknik.
Publiceringsdatum: 20 november 2025
Senast uppdaterad: 20 november 2025