Pilotutbildning stärker arbetet mot könsstympningsbrott

För att förbättra utredningar vid misstänkt könsstympningsbrott har vi genomfört en ny utbildning. Insatsen fick åklagare, poliser, socialsekreterare, samordnare, barnläkare och psykologer att gemensamt hantera ett fiktivt fall.   

Fem kvinnor står uppställda framför en presentationbild om en utbildningsinsats
Arrangörerna på rad. Från vänster: Sandra Skoog, Barnafrid, Madelene Soovik och Hilda Holmström, Jämställdhetsmyndigheten, samt Sofia Melén Moadi och Anna Törnlööf, Barnafrid.

– Det var första gången vi gav en utbildning som riktar sig till flera yrkesgrupper utifrån en särskild lärandemetod som ska bidra till förbättrat arbete, ökad förståelse och kunskap om andras roller och ansvar, säger Hilda Holmström, utredare vid Jämställdhetsmyndigheten. 

Pilotutbildningen genomfördes i samverkan med Barnafrid vid Linköpings universitet och riktade sig till yrkesverksamma inom Barnahus. Inom ramen för barnahus finns det representanter från olika myndigheter som samlas och bidrar till utredningsarbetet utifrån sina specifika expertområden.  

Utbildningsinsatsen fick åklagare, poliser, socialsekreterare, samordnare, barnläkare och psykologer att gemensamt hantera ett fiktivt fall.   

– Deltagarna fick ta del av “Fallet Sara”, där en flicka misstänks ha blivit utsatt för könsstympning. Under utbildningen fick de yrkesverksamma spela upp en samrådssituation utifrån fallet och sedan diskutera dilemman, utmaningar och vägar framåt, säger Madelene Soovik, ansvarig utredare vid Jämställdhetsmyndigheten.  

Förståelse för olika roller

Efter utbildningen har deltagarna fyllt i en utvärdering som visar att insatsen lett till ökad förståelse för varandras roller, ansvar, de olika utredningsprocesserna samt vilka behov och utmaningar som olika professioner kan ställas inför i dessa processer. 

– Det som var mest tydligt i utvärderingen var just värdet av att sitta tillsammans från olika professioner och diskutera, säger Madelene Soovik. 

Att tillämpa en så kallad IPL-metod med interprofessionellt lärande vore intressant även fortsättningsvis menar utredarna.  

– Nu vill vi arbeta med att utveckla utbildningen efter de inspel och synpunkter vi fått från utvärderingen. Vår förhoppning är att det ska bli en återkommande utbildningsinsats för yrkesverksamma inom barnahusen, säger Hilda Holmström. 

Syftet med utbildningsinsatsen 

  1. Ge ökad förståelse för olika yrkesverksammas ansvar, roller och mandat i utredningsprocessen.
  2. Ge ökad förståelse för hur samordnat arbete kan förbättra skydd, stöd och utredning. 
  3. Ge ökad kunskap om de olika utredningsprocesserna vid misstanke om könsstympning.
  4. Ge fördjupad kunskap om lagstiftning som blir aktuell vid misstanke om könsstympning.

Läs mer

Här hittar du mer information om könsstympning av flickor och kvinnor,

Hedersrelaterat våld och förtryck

Publiceringsdatum: 11 november 2025

Senast uppdaterad: 11 november 2025