Delredovisning jämställdhet i högskolor och universitet 2025

Det är avgörande att problem inom kärnverksamheten uppmärksammas för att bedriva ett träffsäkert jämställdhetsintegreringsarbete inom den akademiska organisationen. Initiativ som uppförandekoder och utbildningsinsatser förbättrar kulturen på lärosätena.

Rapporten är en delredovisning av Jämställdhetsmyndighetens uppdrag att följa upp och stödja statliga högskolor och universitet, samt Chalmers tekniska högskola och hög-skolan i Jönköping, i deras arbete med jämställdhetsintegrering. Vi analyserar lärosätenas förutsättningar för, och resultat av, arbetet samt redogör hur Jämställdhetsmyndighetens stödinsatser svarar mot deras förutsättningar och behov.

Några av våra slutsatser:

  • Arbetet med jämställdhetsintegrering i akademin går framåt och lärosätena uppvisar resultat, men förändring kräver tid och arbetet behöver vara långsiktigt.
  • En stor utmaning är fortfarande att nå ut med jämställdhetsarbetet i lärosätenas kärn-verksamhet: forskning och utbildning.
  • Det finns fortsatta behov av systematiserad uppföljning av resultat, genom hela styr-kedjan. Efterfrågan på resultat skulle ge skjuts i uppföljningsarbetet.
  • Politisk styrning och uppdrag i regleringsbrev bedöms vara avgörande för att arbetet ska ske överallt, men det finns efterfrågan på tydlighet kring hur olika uppdrag förhåller sig till varandra.

Jämställdhetsintegrering

Utbildning

Publiceringsdatum: 7 april 2025

Senast uppdaterad: 15 april 2025