Remissvar på "Förbättrat stöd i skolan" SOU 2025:44
Utredningen har en bristfällig jämställdhetsanalys i sin konsekvensanalys. Jämställd-hetsperspektivet saknas i stora delar av betänkandet.
- Jämställdhetsmyndigheten tillstyrker förslaget att avskaffa extra anpassningar i skollagen.
- Jämställdhetsmyndigheten tillstyrker förslaget att avskaffa garantin för stödinsat-ser.
- Jämställdhetsmyndigheten tillstyrker förslaget att stödundervisning införs som en ny stödform, men vill uppmärksamma betänkandet på slutsatserna i Skolinspekt-ionens uppföljning av garantin för tidiga stödinsatser under åren 2019–2024 som visade att en betydande anledning till att garantin inte ger fler elever stöd handlar om att det saknas personal med specialpedagogisk kompetens1. För att stödunder-visning som ny stödform ska fungera krävs resurser – både ekonomiska och per-sonal med specialpedagogisk kompetens – samt god samverkan inom skolan. Jämställdhetsmyndigheten ser även behov av ökade insatser i lågstadiet för att tidigt upptäcka stödbehov och motverka ojämställda skolresultat. Det är särskilt viktigt att lässvårigheter upptäcks tidigt så att insatser kan sättas in snabbt.
- Jämställdhetsmyndigheten tillstyrker förslaget att skollagens bestämmelser bör förtydligas, så att det tydligare framgår att lärare och förskollärare har ett ansvar att anpassa undervisningen utifrån elevers olika behov. Jämställdhetsmyndig-heten erfar dock att lärares möjligheter till anpassning, oavsett ett förtydligande i skollagen, är direkt beroende av att de har möjligheter att samverka med special-pedagoger och speciallärare.
- Jämställdhetsmyndigheten tillstyrker att lärares bedömning av elevers stödbehov ska ges stor tyngd, under förutsättning att samverkan sker med speciallärare, spe-cialpedagog, lärarkollegor, stöd- och resurspersonal samt rektor.
- Jämställdhetsmyndigheten avstyrker förslaget att införa standardiserade tester för att uppmärksamma elever med stödbehov. Förslaget behöver utredas vidare.
- Jämställdhetsmyndigheten delar betänkandets slutsats att arbetet med stödinsatser inte fungerar tillfredsställande i skolan idag och att skolorna inte lyckas tillräck-ligt väl med att ge alla elever det stöd de behöver.
Publiceringsdatum: 23 juni 2025
Senast uppdaterad: 27 juni 2025