Remissvar på "Kunskap för alla" SOU 2025:19

Jämställdhetsmyndigheten delar i flera avseenden utredningens sammanfattande problembild. Vi anser däremot att utredningens förslag på ändringar i läroplanerna för de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet inte kommer att lösa dessa problem.

  • Vi avstyrker förslaget om de inledande delarna i nya läroplaner för de obligatoriska skolformerna. Flera av förslagen på ändringar i läroplanernas inledande delar riskerar att påverka jämställdheten i skolan negativt.
  • Vi avstyrker förslaget att regeringen bör se till att läroplanerna för gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan får en ny struktur och ett nytt innehåll som så långt det är möjligt grundar sig på utredningens förslag på inledande delar i nya läroplaner för de obligatoriska skolformerna.
  • Utredningens konsekvensbeskrivning är otillräcklig utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
  • Vi tillstyrker förslagen för att åstadkomma balans mellan teori och praktik i de praktisk-estetiska ämnena.
  • Det är en brist att utredningen inte bedömer vilka konsekvenser förslagen får i relation till förslag i andra utredningar på utbildningsområdet som regeringen presenterat. Samlat riskerar förändringarna att försvaga jämställdheten i skolan och samhället.
  • Vi avstyrkte förslaget, i betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81), om att ta bort de olika examensmålen som bland annat rör jämställdhet. Samlat riskerar förändringarna att försvaga jämställdheten i skolan och samhället.

Utbildning

Publiceringsdatum: 10 juni 2025

Senast uppdaterad: 27 juni 2025