Att förebygga våld - en grundkurs
En kostnadsfri webbkurs som förklarar vad våld är och vad som kan minska våldet. Den ger inspiration till dig och din verksamhet för att genomföra förebyggande insatser.
För att stoppa mäns våld mot kvinnor krävs ett utökat och effektivt förebyggande arbete mot våld. Det är också den första målsättningen i regeringens tioåriga nationella strategi för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor.
Det finns många former av våld, och begreppet mäns våld mot kvinnor är brett. De former av våld som inkluderas i det våldsförebyggande arbetet är
Även våld utanför nära relation ingår, såsom
Våld finns också på många olika arenor, och kan vara mycket mer än fysiskt våld. Till exempel kan våld som utövas i digitala medier ha en mycket skadlig påverkan på individer som utsätts och påverka synen och acceptansen av våld.
Nu sker ett skifte i perspektiv - att agera proaktivt så väl som reaktivt. Samhällets insatser har historiskt sett främst fokuserat på våldets konsekvenser snarare än dess orsaker. Sveriges 10-åriga nationella strategi för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor visar på ett önskat perspektivskifte, där ett större fokus på ett förebyggande arbete ska sättas utan att för den del minska ambitionerna med stöd och skydd för utsatta.
Ska det här skiftet lyckas behöver män och pojkar vara med i arbetet med att förändra de normer som rättfärdigar den bredd av våld som drabbar kvinnor, barn, andra män och icke-binära. Men föreställningar om hur män och pojkar är och bör vara hålls levande av alla. Därför behöver våldsförebyggande insatser vända sig till alla oavsett kön.
Våld kan förebyggas. Det är inte bara något vi hoppas på utan ett uttalande som bygger på fakta. Det säger också Världshälsoorganisationen (WHO) som visar att ett våldsförebyggande arbete med en kritisk ingång till hur normer kring kön skapas är mer effektivt än insatser som inte har ett genusperspektiv. En genusförändrande ansats innebär att förändra och vidga normer kopplade till kön och sexualitet. På så vis kan vi utmana skadliga och begränsande idéer kopplat till maskulinitet och femininitet vilket har en påverkan på att stoppa våld.
Violence can be prevented. This is not an article of faith, but a statement based on evidence.
WHO (2010) Violence prevention: the evidence
Det genusförändrande arbetet behöver ske på platser som samlar killar och unga män, exempelvis fotbollsklubben, fritidsverksamheten eller i vänskapskretsen. Ett effektivt våldsförebyggande arbete är mer verkningsfullt i gruppsammanhang än på individuell nivå. Män och killar som grupp behöver tillsammans reflektera över förväntade könsroller och sociala normer som möjliggör våldsutövande.
Det genusförändrande arbetet bidrar till att bredda föreställningen om kön som två statiska binära uppdelningar och inkluderar även hbtqi-personer. Ett våldsförebyggande arbete behöver inkludera så många som möjligt av de som skulle kunna förändra sociala normer och bidra till att bryta normaliseringen av våld i vardagen. Genom att inkludera fler kategorier än kön synliggörs hur olika maktordningar ger olika förutsättningar och möjligheter för människor. Detta kallas ett intersektionellt perspektiv.
Publiceringsdatum: 9 juni 2021
Senast uppdaterad: 13 juni 2024
En kostnadsfri webbkurs som förklarar vad våld är och vad som kan minska våldet. Den ger inspiration till dig och din verksamhet för att genomföra förebyggande insatser.
Arbetsgivare har en viktig roll att spela. Här får du kunskap och metoder hur du inkluderar våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Genom att ratificera Istanbulkonventionen har Sverige åtagit sig att bland annat arbeta våldsförebyggande. Här visas exempel på verksamheter som svarar mot Europarådets rekommendationer.
Hur kan olika maktordningar och diskrimineringsgrunder påverka varandra? När vi vill undersöka och visa det kan vi använda oss av ett så kallat intersektionellt perspektiv.
Flickor och pojkar har fortfarande inte samma möjligheter och villkor i skolan. Det finns bestående skillnader mellan flickors och pojkars studieresultat, psykiska hälsa och värderingar.