Tema 3: Uppföljning
Vilka resultat av jämställdhetsarbetet ska efterfrågas? Under denna träff kommer ni ta del av, dela och utveckla kunskap om uppföljning av jämställdhet, jämställdhetsperspektiv i ordinarie styrning och uppföljning, och hur resultat av arbetet med jämställdhetsintegrering kan följas och förstås.
16 april Örebro universitet
Program: Program 16 april (pdf)
Tid: Kl. 10.00-16.00
Plats: Örebro universitet
25 april Karolinska institutet
Program: Program 25 april (pdf).
Tid: Kl. 10.00-16.00.
Plats: Karolinska institutet
Förberedelsearbete
För att få ut så mycket som möjligt av ert deltagande i seminarieserien är det viktigt att ni avsätter tid för förberedelser. Som framgick av inbjudan förväntas varje deltagare avsätta cirka fyra timmar för nedanstående förberedelser, för er som redan gått introduktionsutbildningen är det cirka två timmar. JiHU-samordnaren ansvarar för att koordinera förberedelserna internt.
- Introduktionsutbildning (för er som ej gått utbildningen tidigare)
Alla deltagare förväntas gå Jämställdhetsmyndighetens webbutbildning, Jämställdhetsintegrering i offentlig sektor. - Självskattning
Inför seminariet förväntas deltagarna göra en lärosätesgemensam självskattning. Våra tidigare erfarenheter visar vikten av att ledningen tar ansvar för arbetet och driver det. Därför är det en fördel om självskattningen kan göras tillsammans med er ledningsgrupp. Alla som deltar vid seminarietillfället bör vara med när ni gör självskattningen.
Frågorna ger er möjlighet att skapa en gemensam bild av nuläget och identifiera vad ni skulle behöva utveckla. Ni kan också använda självskattningen för att följa ert arbete framåt. Ni förväntas inte redogöra er självskattning för de andra deltagarna.
Självskattning uppföljning (pdf). - Berätta om ett resultat och en utmaning
Förbered er gemensamt på att kunna berätta om ett resultat ert lärosäte uppnått inom ert jämställdhetsarbete och en nuvarande utmaning eller dilemma som ni har kopplat till uppföljning av ert jämställdhetsarbete.
Berätta om ett resultat
1. Beskriv vilket jämställdhetsproblem ni arbetat för att lösa, vilka aktiviteter/åtgärder ni vidtagit för att lösa problemet, hur ni följt upp resultaten av arbetet (exempelvis genom indikatorer)
2. Beskriv vilket resultat ni har uppnått. Det får gärna vara resultat i form av effekter för målgruppen, men det går även bra med prestationer exempelvis i form av förändrade arbetssätt.
3. Beskriv även vilka antaganden ni har gjort för att komma fram till resultatet.
Berätta om en utmaning
Beskriv en nuvarande utmaning eller ett dilemma ni har gällande att följa upp resultat av ert jämställdhetsarbete.
Upplägg workshop vid seminarietillfället
Ni kommer sitta i funktionsgrupper och presentera ert lärosätes resultat och ert lärosätes utmaning eller dilemma för kollegor från andra lärosäten. Utifrån era resultat och utmaningar eller dilemman kommer ni få diskutera och reflektera kring hur ni kan utveckla er uppföljning. Varje lärosäte får cirka 10 minuter för att berätta för de andra i gruppen. Ni behöver ingen presentation. Alla deltagare från ert lärosäte förväntas kunna presentera ert förarbete i respektive funktionsgrupp. Skicka in era förberedelser till ellen.thorell@jamstalldhetsmyndigheten.se senast en vecka innan seminariet. - Inläsning
Slutligen rekommenderar vi att ni läser:
Jämställdhetsmyndighetens Vägledning för jämställdhetsintegrering, avsnitt Att följa upp och utvärdera verksamheten och Hur mäter vi resultat?
Jämställdhetsintegrering med styrning bortom New Public Management av Eva Wittbom (2018).
Dokumentation
- Presentationer tema uppföljning, Örebro, 16 april (pdf)
- Presentationer tema uppföljning, Karolinska institutet, 25 april (pdf)
Efterarbete
För att få ut så mycket som möjligt av ert deltagande i seminarieserien är det viktigt att ni avsätter tid för efterarbete. Samtliga som deltagit i seminarietillfället om ledning och styrning förväntas bidra i efterarbetet. JiHU-samordnare på respektive lärosäte ansvarar för att samordna efterarbetet internt.
Efterarbete tema uppföljning (pdf)
Litteratur
- Callerstig, A-C. & Lindholm, K. (2013). Effekter från jämställdhetsintegrering i Svensson, L. (red.) (2013). Att fånga effekter: av program och projekt. Studentlitteratur.
- Diskrimineringsombudsmannen 2023:1. Berättelser om utsatthet. En analys av diskriminering som har samband med flera diskrimineringsgrunder.
- Ekonomistyrningsverkets allmänna råd till 3 kap. 1 § FÅB
- Intersektionella analyser, Jämställdhetsmyndighetens webbplats.
- Jordansson, B & Petersson, H. (2022). Jämställdhet i akademin. Hinder och möjligheter när politik ska bli praktik. Studentlitteratur.
- Länsstyrelsen Stockholms metodstöd Vidga normen i praktiken
- Wittbom, E. (2018) Jämställdhetsintegrering med styrning bortom New Public Management. Tidskrift för genusvetenskap, 39(2–3), 92-114.
- SCB, Att mäta funktionsnedsättning. En jämförelse av olika statistikkällor. 2020:2
- Svensson, L., Brulin, G., Jansson, S. & Sjöberg, K. (2013). Att fånga effekter av program och projekt. Studentlitteratur.
- SOU 2019:6. En långsiktig, samordnad och dialogbaserad styrning av högskolan.
Publiceringsdatum: 1 december 2023
Senast uppdaterad: 13 juni 2024